Articole despre Codul Fiscal

Impozitarea salariului in 2024: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2024: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2024: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2024: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2024: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale in 2024: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de protocol in afaceri: importanta, reglementari si practici eficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2024: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: ce este, cand se aplica, studii de cazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale si studii de cazImpozit pe venit din alte surse: cota de impozitare, studii de cazCheltuielile deductibile: reglementari fiscale si sfaturi de la specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: tot ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, venituri neimpozabile si scutiri de impozitDeducerea personala: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: definitie, numar angajati si calcul impozit

Venituri din activitati independente: obligatii fiscale si studii de caz

Veniturile din activitati independente sunt supuse impozitarii conform reglementarilor Codului Fiscal. Afla care sunt obligatiile fiscale ale persoanelor care obtin astfel de venituri, dar si care sunt cele mai frecvente intrebari privind veniturile din activitati independente si raspunsurile oferite de specialisti!

Ce sunt veniturile din activitati independente

Conform art.67 din Codul Fiscal, veniturile din activitati independente includ veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii si veniturile din profesii liberale,
realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente.

Cu alte cuvinte, veniturile din activitati independente sunt considerate:

  • PFA– Persoana Fizica Autorizata
  • II – Intreprinderi Individuale
  • PFI – Persoana Fizica Independenta
  • IF – Intreprinderi Familiale

Exercitarea unei activitati independente presupune desfasurarea acesteia cu regularitate, in mod continuu, pe cont propriu si urmarind obtinerea de venituri.

Veniturile obtinute din activitati independente desfasurate in Romania, potrivit legii, se considera ca fiind obtinute din Romania, indiferent daca sunt primite din Romania sau din strainatate.

Obligatiile fiscale ale persoanelor cu venituri din activitati independente

Veniturile obtinute de persoanele rezidente si nerezidente din activitati independente desfasurate in Romania sunt supuse impozitarii in conformitate cu reglementarile din Codul fiscal.

Incepand cu data de 01.01.2024, potrivit Legii nr. 296/2023, impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut din care se deduce contributia de asigurari sociale de sanatate datorata si retinuta la sursa potrivit prevederilor titlului V. Impozitul pe venit se retine la sursa de catre platitorii de venituri prevazuti la alin. (2), la momentul platii venitului.

Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Pe langa impozitul pe veniturile din activitati independente, persoanele care obtin aceste venituri mai datoreaza la stat si alte contributii, precum: CASS (contributia la sanatate) si CAS (contributia la pensie).

Plata CASS pentru veniturile din activitati independente

Conform prevederilor legislative aplicabile din 2024, contributia la sanatate pentru veniturile din activitati independente se va aplica acum la un venit cuprins intre 6 si 60 de salarii minime brute. Mai mult decat atat, aceasta contributie va fi calculata separat de CASS datorata pentru alte venituri nesalariale.

In conformitate cu Legea nr. 296/2023, contributia de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din activitati independente se va stabili pe fiecare sursa de venit, avand la baza venitul net anual realizat sau norma anuala de venit.

Aceasta baza de calcul nu poate depasi nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice.

In situatia in care baza de calcul al CASS este mai mica decat nivelul de 6 salarii minime brute pe tara la termenul de depunere a declaratiei unice, contribuabilul va datora o diferenta de CASS pana la nivelul corespunzator bazei de calcul de 6 salarii minime brute pe tara. Cu toate acestea, exceptii sunt aplicate pentru contribuabilii care au obtinut venituri din salarii sau alte surse in anul fiscal precedent, ceea ce le-ar exonera de datoriile suplimentare.

Asadar, CASS se aplica asupra veniturilor din activitati independente anuale realizate incepand cu anul 2024, si nu la plafonul de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute, cum era in 2023. Baza de calcul al CASS pentru aceste persoane va fi de cel mult 60 de salarii minime brute pe economie. Drept care, cei care declara venituri anuale din activitati independente de 61 sau mai multe salarii minime brute incepand cu anul 2024 vor plati CASS la o baza de calcul de 60 de salarii minime.

Obligatii de plata CAS pentru veniturile din activitati independente

Conform modificarilor legislative din 2024, persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale daca estimeaza pentru anul curent venituri nete a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice.

Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara sau de cel putin 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice, se efectueaza prin cumularea veniturilor nete si/sau a normelor anuale de venit din activitati independente, a venitului brut realizat in baza contractelor de activitate sportiva, precum si a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuala,care se estimeaza a se realiza in anul curent.

Persoanele fizice care nu se incadreaza in plafonul de cel putin 12 salarii pot opta pentru plata contributiei de asigurari sociale pentru anul curent in conditiile prevazute pentru persoanele care estimeaza ca realizeaza venituri anuale peste nivelul a 12 salarii minime brute pe tara.

Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024 contine informatii cruciale din sfera impozitului pe venit cu impact major la calculul taxelor din 2024.

Lucrarea detaliaza modificarile aduse de OUG nr. 115/2023 si Legea nr. 296/2023 din:
1. Sfera impozitului pe profit;
2. Regimul microintreprinderilor;
3. Impozitul pe venit;
4. Plafoanele de numerar;
5. Contributiile sociale CAS si CASS;
6. Salariile;
7. Gestionarea cheltuielilor si deducerilor fiscale pentru activitatile independente si profesiile liberale (sponsorizari, abonamente, case de marcat, redirectionarea a 3.5% din impozit, pierderi fiscale etc.);
8. Alte modificari semnificative, in materia obligatiilor de conformare fiscala.

Comanda ACUM  Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024!<<<

Baza de calcul CAS pentru veniturile din activitati independente

Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:

a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara, respectiv 39.600 lei (3.300 lei x 12);

b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara, respectiv 79.200 lei (3.300 lei x 24).

Exceptii de la plata CAS pentru veniturile din activitati independente

Persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale (ex.avocati, notari, personal clerical etc.), care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, precum si persoanele care au calitatea de pensionari nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru venituriledin activitati independente.

Intrebari si raspunsuri privind veniturile din activitatile independente

Iti prezentam mai jos pentru analiza cateva intrebari frecvente si raspunsuri de la specialisti privind venbiturile din activitati independente!

Legea 3602023. Pensia anticipata. Cumul cu venituri din dividende si activitati independente

INTREBARE:

Un pensionat anticipat partial in martie 2024 poate cumula din septembrie 2024 pensia cu venituri de la PFA si dividende?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 01 Apr 2024

Conform art. 105 lit. b) din Legea 360/2023 privind sistemul public de pensii:

Art. 105
"In sistemul public de pensii, pensionarii pot cumula pensia cu venituri dintr-o activitate pentru care se datoreaza contributii de asigurari sociale, potrivit Codului fiscal, precum si persoanele care desfasoara activitate in calitate de prestator casnic, potrivit Legii nr. 111/2022, si care datoreaza contributia de asigurari sociale, indiferent de nivelul acestora, cu exceptia:
b)pensionarului, beneficiar al unei pensii anticipate, care realizeaza venituri lunare aflandu-se in una dintre situatiile prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a), b) sau d).

Astfel, pensionarul beneficiar al unei pensii anticipate nu poate cumula pensia cu veniturile lunare aflandu-se in una dintre situatiile prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a), b) sau d)."

Conform art. 6 lit. a), b) si d):
Art. 6
"(1)In sistemul public de pensii sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii, urmatoarele persoane:
a)persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca;
b)functionarii publici;
d)persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu cele ale persoanelor prevazute la lit. a)-c);"
 
Totodata, conform 104 din acelasi act normativ:

(3) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, pensiile anticipate, stabilite conform legislatiei anterioare intrarii in vigoare a prezentei legi, devin pensii anticipate, fara procent de diminuare.
(4) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, pensiile anticipate partiale, stabilite conform legislatiei anterioare intrarii in vigoare a prezentei legi, devin pensii anticipate, cu mentinerea procentului de diminuare.
 
Astfel, pensia anticipata nu va putea fi cumulata cu venituri din salarii realizate in baza contractului individual de munca sau in calitate de functionar public.
 
Totodata pensia anticipata nu va putea fi cumulata cu venituri realizate de persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu cele ale persoanelor prevazute la lit. a)-c);
 
Rezulta ca pensia anticipata va putea fi cumulata cu venituri din activitati independente realizate in calitate de PFA. De asemenea, pensia anticipata va putea fi cumulata cu venituri din dividende intrucat asupra acestor venituri nu se datoreaza contributia de asigurari sociale.

Venituri din activitati independente. Pensionar. CASS

INTREBARE:

Un pensionar PFA nu a realizat venituri in anul 2023 (in declaratia unica estimativa din 2023 a declarat 0 (zero). In declaratia unica ce se depune in 25 mai 2024 estimeaza pentru anul 2024 venituri = 0 (zero).

In aceasta situatie, pentru anul 2024, datoreaza CASS la nivelul a 6 salarii minime?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 12 Mar 2024

Potrivit art. 170 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), din una sau mai multe surse, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 681 si 69, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120. La determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale prevazute la art. 118.

La art. 155 alin. (1) lit. b) sunt mentionate veniturile din activitati independente.

Potrivit art. 174 alin. (1), alin. (5), alin. (9) si alin. (10) se fac urmatoarele precizari:
(1) Contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre contribuabilii care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), altele decat cele prevazute la art. 681, prin aplicarea cotei de contributie prevazute la art. 156 asupra bazei anuale de calcul prevazute la art. 170 alin. (1).
(...)

(5) In situatia in care baza de calcul prevazuta la art. 170 alin. (1), cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), corespunzatoare veniturilor estimate/realizate sau pentru care s-a aplicat retinerea la sursa in cursul anului, dupa caz, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, persoanele fizice datoreaza o diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calculegala cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120 si depun declaratia prevazuta la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.
(...)

(9) Diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate prevazuta la alin. (5) nu se datoreaza in cazul in care, in anul fiscal precedent, persoana
fizica a realizat venituri din:

a) salarii si asimilate salariilor la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile;

b) din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.

(10) Prevederile alin. (9) se aplica si persoanelor fizice care in anul precedent s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 alin. (1) lit. a)-c) si e)-g).

Asadar, diferenta de CASS nu se datoreaza in situatia in care persoana:

  • a obtinut venituri din salarii pentru care s-a datorat CASS la plafonul de cel putin 6 salarii minime pe economie;
  • a obtinut venituri din categoriile: venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din asocierea cu o persoana juridica, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, venituri din investitii, (dividende, tranzactii cu titluri, dobanzi, criptomonede etc.), venituri din alte surse, pentru care se datoreaza CASS la plafonul de cel putin 6 salarii minime pe economie;
  • daca se afla in categoria persoanelor exceptate de la art. 154.

Persoanele fizice care au calitatea de pensionari nu se regasesc in categoria persoanelor exceptate de la plata CASS de la art. 154 alin. (1) lit. a)-c) si e)-g).

Prin urmare, dupa cum ati mentionat pentru anul 2024 se datoreaza CASS la vivelul a 6 salarii minime brute pe tara (3.300 lei* 6= 19.800 CASS =1.980 lei).

Termenul de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate este pana la data de 25 mai, inclusiv a anului urmator celui pentru care se datoreaza contributia.

Declaratia unica in 2024! - un ghid util care arata modul corect de completare, cu exemple pentru toate tipurile de venit!

Foloseste acest ghid practic cu instructiuni clare si recomandari profesioniste!

Comanda ACUM  Declaratia unica in 2024! - ghidul realizat de un renumit specialist in consultanta fiscala!<<<

PFA fara activitate in 2024. Obligatii fiscale de plata privind veniturile din activitati independente

INTREBARE:

O PFA fara activitate in anul 2024 este totusi obligata sa achite contributie la sanatate pentru anul 2024 la nivelul a 6 salarii minime?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 21 Feb 2024

In ceea ce priveste CASS, incepand cu anul 2024, potrivit art. 170 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, din una sau mai multe surse, datoreaza CASS, la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 68 1 si 69 din Codul fiscal, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea CASS.

La determinarea bazei anuale de calcul al CASS nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale prevazute la art. 118 din Codul fiscal (pierderile fiscale reportate).

Totodata, potrivit art. 174 alin. (1) si (5) din Codul fiscal, CASS se calculeaza de catre persoana care realizeaza venituri din activitati independente, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei anuale de calcul prevazute la art. 170 alin. (1) din Codul fiscal.

Precizam ca in situatia in care baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat, cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele din activitati independente, corespunzatoare veniturilor estimate/realizate, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice de estimare a CASS (Capitolul II) (6 x 3.300 lei = 19.800 lei), persoana fizica datoreaza o diferenta de CASS pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara si depun Declaratia unica de definitivare a CASS (Capitolul I) pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.

Astfel, potrivit art. 174 alin. (5) din Codul fiscal, in situatia in care baza de calcul prevazuta la art. 170 alin. (1), cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), corespunzatoare veniturilor estimate/realizate sau pentru care s-a aplicat retinerea la sursa in cursul anului, dupa caz, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, persoanele fizice datoreaza o diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120 si depun declaratia prevazuta la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.

Aceasta diferenta de CASS nu se datoreaza, in temeiul art. 174 alin. (9) din Codul fiscal, in cazul in care, in anul fiscal precedent, persoana fizica a realizat venituri din:

  • salarii si asimilate salariilor la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile (6 x 3.300 lei = 19.800 lei); sau
  • din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) - h) din Codul fiscal (venituri din drepturi de proprietate intelectuale, venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole, venituri din investitii, venituri din alte surse), pentru care datoreaza CASS la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice de estimare a CASS (Capitolul II).

Prevederile alin. (9) detaliat mai sus se aplica si persoanelor fizice care in anul precedent s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata CASS prevazute la art. 154 alin. (1) lit. a) c) si e) g) din Codul fiscal, astfel ca persoane cum sunt sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate, persoanele cu handicap, pentru veniturile obtinute in baza Legii nr. 448/2006, bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii, pana la vindecarea respectivei afectiuni, sunt exceptate de la plata diferentei de CASS stabilite conform art. 174 alin. (9) din Codul fiscal.

Prin urmare, in ipoteza in care venitul net anual din activitati independente realizat in anul 2024 este inferior nivelului de 6 salarii minime brute pe tara, CASS este 6 x 3.300 lei x 10% = 1.980 lei.