Articole despre Codul Fiscal

Cum se calculeaza deducerea personala: conditii si exempleRedirectionare impozit pe venit 2024: cine, cat si cum se procedeazaInfiintare firma 2024: pasi si acte necesare, monografii contabileCatalogul Mijloacelor Fixe 2024: incadrare active, studii de cazImpozit pe cladiri persoane juridice 2024: mod de calcul, declarare, studii de cazCe taxe plateste o intreprindere individuala in 2024?Impozit pe chirie in 2024: mod de calcul, obligatii fiscale persoane fizice si juridiceAchizitii intracomunitare: regim fiscal, cod de TVA intracomunitar si declararea in e-Transport Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legaleGhid e-Transport: cine declara, ce obligatii au utilizatorii si intrebari frecvente​E-Factura: Ghid cuprinzator privind utilizarea sistemului national de factura electronicaInactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de cazTaxa pentru obtinerea autorizatiei de construire 2024: cat este, cand si unde se platesteTVA nedeductibil: ce inseamna, care este cadrul legal, studii de caz TVA deductibil: ce inseamna, in ce conditii se aplica, spete utileAmortizare accelerata: ce este, cand se foloseste si cum se calculeazaAmortizarea fiscala 2024: ce este, cum se aplica, intrebari frecventeImpozitarea salariului in 2024: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2024: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2024: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2024: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2024: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale in 2024: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de protocol in afaceri: importanta, reglementari si practici eficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2024: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: ce este, cand se aplica, studii de cazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale 2024 si studii de cazImpozit pe venit din alte surse: cota de impozitare, studii de cazCheltuielile deductibile: reglementari fiscale si sfaturi de la specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: tot ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, venituri neimpozabile si scutiri de impozitDeducerea personala: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: definitie, numar angajati si calcul impozit

Radiere firma: procedura, acte necesare, obligatii legale

Radierea unei firme este un proces important care marcheaza sfarsitul existentei juridice a unei entitati comerciale. Indiferent de forma juridica (SRL, PFA sau altele), este esential sa se respecte toate etapele legale si sa se indeplineasca toate obligatiile fiscale si declarative. O radiere corecta protejeaza proprietarii de probleme juridice viitoare si mentine integritatea sistemului de inregistrare a companiilor. In acest articol vom discuta in detaliu despre ce presupune radierea unei firme, prevederile legale ce trebuie respectate si alte informatii importante cu privire la acest proces complex.  

Ce inseamna radierea unei firme

Radierea unei firme reprezinta procesul legal prin care o entitate juridica este eliminata din Registrul Comertului si inceteaza sa mai existe ca persoana juridica. Acest proces are consecinte importante atat pentru proprietarii firmei, cat si pentru terti.

O radiere efectuata conform legii asigura inchiderea corespunzatoare a tuturor obligatiilor fiscale si legale ale companiei, protejand astfel proprietarii de potentiale probleme juridice viitoare. De asemenea, radierea corecta mentine integritatea sistemului de inregistrare a companiilor si ofera claritate in mediul de afaceri.

Motive pentru radierea unei firme

Radierea unei firme poate fi solicitata de partile interesate, incluzand asociatii si Oficiul National al Registrului Comertului. In cazul in care o societate sau un PFA nu mai doreste sa exercite o activitate comerciala, asociatii pot sa porneasca procesul de dizolvare si lichidare voluntara.

Cauzele care pot conduce la dizolvarea unei societati sunt diverse si includ:
 
  • Decizia voluntara a asociatilor de a inceta activitatea 
  • Expirarea duratei de functionare stabilita prin Actul Constitutiv
  • Imposibilitatea sau indeplinirea obiectului de activitate 
  • Declararea nulitatii societatii 
  • Hotararea tribunalului, la solicitarea unui asociat, bazata pe motive intemeiate (de exemplu, conflicte grave intre asociati care obstructioneaza functionarea societatii) 
  • Intrarea in procedura de faliment 
  • Pentru PFA, motivele pot fi: Riscul de incapacitate de plata (in cazul in care PFA-ul intampina dificultati financiare severe) , decesul titularului PFA, vointa titularului PFA 
  • Alte situatii prevazute de legislatie sau de actul constitutiv 
 
Radiere SRL. PFA. II. IF! - Ghid esential pentru conformitate legala

Lucrarea descrie in detaliu procedura complexa a radierii unui SRL/PFA, conform ultimelor modificari fiscale! DE asemenea, contine exemple 
concrete intalnite in mediul de afaceri.

Comandati ACUM Radiere SRL. PFA. II. IF>>>

Radiere SRL (Societate cu Raspundere Limitata)

Incetarea existentei unei societati implica, de regula, parcurgerea a trei faze esentiale: 

1. Dizolvarea. Aceasta presupune sistarea activitatii normale a companiei si pregatirea pentru lichidarea acesteia. In aceasta faza, se iau masuri pentru a incheia operatiunile curente si a organiza tranzitia catre lichidare. 

IMPORTANT!

Conform Legii 296/2023, lista societatilor pentru care ONRC urmeaza sa formuleze actiuni de dizolvare se afiseaza in Buletinul electronic al registrului comertului, cu cel putin 60 de zile calendaristice inainte si se transmite Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. In termen de 45 de zile calendaristice de la data afisarii/primirii listei, ANAF, precum si orice alt creditor comunica ONRC societatile care inregistreaza obligatii bugetare restante si/sau la care este in curs de desfasurare o actiune de control fiscal ori alte creante neachitate, caz in care se amana initierea actiunii de dizolvare, pana la stingerea acestora, dupa caz, respectiv pana la finalizarea actiunii de control fiscal. 

2. Lichidarea. Aceasta etapa include operatiunile necesare pentru transformarea activelor in disponibilitati banesti, plata datoriilor si impartirea sumelor ramase intre asociati, daca este cazul.

DE STIUT!

In cazul lichidarii voluntare a SRL-ului, dizolvarea si lichidarea au loc simultan, deoarece asociatii s-au inteles asupra modului de impartire a bunurilor ramase in urma lichidarii firmei, fara a fi necesara interventia unui lichidator. Se platesc toate datoriile catre toti creditorii, inclusiv catre ANAF. In aceasta etapa are loc depunerea si publicarea hotararii AGA in Monitorul Oficial al Romaniei cu privire la lichidare.

3. Radierea. Aceasta este ultima faza si implica incetarea personalitatii juridice a entitatii, marcand sfarsitul formal al existentei acesteia in evidentele legale si fiscale. 

Citeste si: Inactivitate fiscala: ce este, cand apare, consecinte si studii de caz

Acte necesare pentru radiere SRL

Dupa expirarea termenului de 60 zile de la data publicarii situatiei financiare de lichidare si de repartizare a activului pe pagina de internet a ONRC sau in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, se poate solicita radierea SRL-ului.

Cererea de radiere se depune la ONRC si trebuie sa fie insotita de urmatoarele documente: 
 
  • AGA dizolvare lichidare simultana cerere mentiune delegatie 
  • Certificatul de inregistrare 
  • Situatia financiara de lichidare S1039 
  • Hotararea de repartizare a activelor 
  • Certificat de la Administratia Financiara din care rezulta ca societatea nu are datorii la bugetul de stat si la contributiile sociale
  • Imputernicirea persoanei care depune mentiunea, daca este cazul 
  • Dovada achitarii taxelor. 
Toate operatiunile contabile de lichidare (vanzarea stocurilor, casarea stocurilor, plata datoriilor, incasarea creantelor sau renuntarea la ele, distribuirea patrimoniului catre asociat etc.) si de partaj vor fi cuprinse in Raportul de lichidare. Daca la momentul lichidarii societatea inregistreaza profit il va declara si plati catre stat in mod obisnuit. 

In timpul lichidarii se vor depune toate declaratiile din vectorul fiscal. 

Etapa de radiere, initiata la minim 30 de zile de la finalizarea primei etape la ONRC, va avea ca efect radierea societatii din evidentele Registrului Comertului. In perioada celor 30 de zile orice creditor, inclusiv ANAF isi poate exercita dreptul de opozitie cu privire la dizolvarea societatii. 

Radierea PFA (Persoana Fizica Autorizata)

Exista doua moduri principale de a radia un PFA: voluntar si involuntar. 

Radierea voluntara implica solicitarea fondatorului de a inchide PFA-ul, cu conditia sa nu existe datorii restante. Este calea recomandata, deoarece fondatorul poate controla procesul si se poate asigura ca toate aspectele financiare sunt in ordine. 

Radierea involuntara, care poate fi initiata de o terta parte si apare de obicei atunci cand PFA-ul a fost neglijat, iar termenul pentru radierea voluntara a fost depasit. Cauzele pot fi aceleasi ca la radierea voluntara, dar implicatiile pot fi mai grave, inclusiv atragerea raspunderii legale personale a fondatorului. 

Procedura de radiere PFA

Radierea unei PFA implica parcurgerea a 2 etape, si anume:

1. Inaintarea dosarului la Registrul Comertului . Dosarul trebuie sa includa cererea fondatorului de radiere voluntara si, ideal, dovada ca PFA-ul nu are datorii restante. 
2. Depunerea documentatie de radiere la ANAF. Aceasta este ultima etapa oficiala de radiere PFA 

Acte necesare pentru radierea PFA la ONRC

Pentru intocmirea dosarului de radiere PFA la ONRC sunt necesare urmatoarele documente:
 
  • Cererea de radiere (formular tip). Cererea de radiere, insotita de copia certificata pentru conformitate cu originalul a actelor doveditoare, dupa caz, se depune la oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul profesional, de catre orice persoana interesata. 
  • Documentul care atesta motivul radierii
  • Dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original), daca este cazul. 

Radierea din registrul comertului a PFA se face in baza rezolutiei motivate a registratorului. 

Termenul de eliberare a certificatului de radiere este de 3 zile lucratoare, calculat de la data inregistrarii cererii sau, dupa caz, de la data completarii cererii cu documentele solicitate.

Acte necesare pentru radiere PFA la ANAF

Persoanele sau entitatile inregistrate fiscal trebuie sa solicite radierea inregistrarii fiscale, prin depunerea unei declaratii de radiere la ANAF

Declaratia se depune in termen de 30 de zile de la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal si trebuie insotita de certificatul de inregistrare fiscala in vederea anularii acestuia. 

Dupa obtinerea certificatului de radiere se va depune si formularul 700 in care se vor completa date cu privire la starea contribuabilului.

Din punct de vedere al Declaratiei unice, potrivit art. 120 alin. (5) din Codul fiscal, contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente  si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea, au obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului. 

Declaratia unica se depune in termen de maxim 30 de zile de la data rezolutiei de radiere eliberata de ONRC. 

Intrebari frecvente privind radierea unei firme

Va prezentam mai jos raspunsurile la doua dintre cele mai frecvente intrebari cu privire la radierea unei firme!

Ce se intampla cu stocul de marfa in cazul radierii unui PFA?

In cazul radierii unui PFA, trebuie sa se procedeze la inventarierea elementele de natura activelor si datoriilor care contribuie la desfasurarea activitatii persoanei fizice autorizate. Daca prin inventariere au fost identificate, marfuri cu termen de valabilitate depasit sau care nu mai corespund din punct de vedere calitativ, se va proceda la calculul scazamintelor, perisabilitatilor, pierderilor rezultate din manipulare/depozitare, in functie de natura marfurilor inventariate si cu respectarea legislatiei in materie; 

Bunurile aflate in patrimoniul afectat activitatii desfasurare de PFA, la incetarea activitatii, pot sa fie vandute sau pot sa fie transferate spre o alta afacere. Daca astfel de masuri nu sunt intreprinse, atunci bunurile vor fi transferate din patrimoniul afectat afacerii in patrimoniul personal al contribuabilului; 

Contravaloarea acestor bunuri evaluate la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica va fi cuprinsa in venitul brut al afacerii; prin urmare contravaloarea acestora va fi cuprinsa si in venitul net impozabil si va conduce la impozit pe venit de plata. In plus,  in functie de cuantumul veniturilor totale realizate de contribuabil, contravaloarea acestor bunuri poate aduce modificari in ceea ce priveste obligatia contribuabilului de a plati CAS si CASS (prin posibila modificare a raportului dintre total venit net realizat si contravaloarea a 12 salarii minime brute pe tara); 

Pentru bunurile transferate in patrimoniul personal al contribuabilului se va proceda de asemenea la ajustarea taxei pe valoare adaugata deductibila aferenta acestora. 

Ce obligatii au asociatii care obtin venituri din lichidarea societatii? 

Veniturile din lichidarea unei persoane juridice sunt considerate venituri din investitii, conform art. 91 lit. e) din Codul fiscal. 

Potrivit art. 97 alin. (5) din Codul fiscal, venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice sau din reducerea capitalului social, potrivit legii, care nu reprezinta distributii in bani sau in natura ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi se impun cu o cota de 10%, impozitul fiind final. 

Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost distribuit venitul reprezentand reducerea capitalului social. 

Astfel, in ceea ce priveste impozitul, acesta este un impozit cu retinere la sursa, deci persoana fizica nu are obligatia sa depuna Declaratia unica pentru impozit. 

Potrivit art. 155 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal, veniturile din investitii (inclusiv cele din lichidare) intra in baza de calcul a CASS. 

Nu se datoreaza CAS pentru aceste venituri conform art. 137 alin. (1) din Codul fiscal. 

Astfel, persoana fizica datoreaza CASS pentru anul 2024 si trebuie sa depuna declaratia unica completand corespunzator sectiunea de CASS.