Articole despre Codul Fiscal

Impozitarea salariului in 2024: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2024: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2024: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2024: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2024: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale in 2024: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de protocol in afaceri: importanta, reglementari si practici eficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2024: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: ce este, cand se aplica, studii de cazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale si studii de cazImpozit pe venit din alte surse: cota de impozitare, studii de cazCheltuielile deductibile: reglementari fiscale si sfaturi de la specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: tot ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, venituri neimpozabile si scutiri de impozitDeducerea personala: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: definitie, numar angajati si calcul impozit

Impozitarea salariului in 2024: ce contributii sociale obligatorii datorezi

Impozitarea pe salarii si contributiile sociale sunt aspecte cruciale ale sistemului fiscal si al securitatii sociale din Romania. Acestea sunt aplicate pentru a asigura finantarea diverselor servicii publice si pentru a sprijini sistemul de securitate sociala. In acest articol vom discuta despre conceptele de baza ale impozitarii pe salarii si ale contributiilor sociale, cum si cat este impozitul pe salarii, care sunt si cum se stabilesc contributiile sociale obligatorii. 

Impozitarea pe salarii 2024: cum se calculeaza impozitul datorat?

Impozitarea pe salarii se refera la taxa aplicata asupra veniturilor realizate de catre angajati din munca. Modul de stabilire si calcul al impozitului pe veniturile din salarii este reglementat in Codul Fiscal.

Obligatia de plata a impozitului de salarii este specificata in art 78 din Codul Fiscal:” Beneficiarii de venituri din salarii si asimilate salariilor datoreaza un impozit lunar, final, care se calculeaza si se
retine la sursa de catre platitorii de venituri, cu exceptia persoanelor fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a contractelor de munca incheiate cu
angajatori care nu sunt rezidenti fiscali romani”.


Impozitul lunar se determina astfel:

1. La locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul net din salarii si urmatoarele:
 
  • deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
  • cotizatia sindicala platita in luna respectiva;
  • contributiile la fondurile de pensii facultative si cele la scheme de pensii facultative, suportate de angajati, in limita a 400 euro/an (echivalent in lei);
  • primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de angajati,in limita a 400 euro/ an (echivalenbt in lei)
  • contravaloarea abonamentelor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, suportate de angajati, in limita echivalentului in lei a 100 euro anual.
2. Pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile sociale obligatorii aferente unei
luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorate potrivit legii, pe fiecare loc de realizare a acestora.

Care sunt contributiile sociale obligatorii platite din salariu?

Contributiile sociale reprezinta fondurile platite de angajatori si angajati pentru a finanta diverse programe de securitate sociala, cum ar fi asigurarile sociale, pensiile, asigurarile de sanatate sau somajul. Aceste contributii sunt obligatorii si sunt calculate in procente din salariul brut al angajatului.

Contributiile sociale obligatorii sunt:
  • CAS (contributia de asigurari sociale) – aceasta este contributia la sistemul public de pensii si este obligatorie atat pentru veniturile din salarii realizate in Romania, cat si din afara Romaniei.
  • CASS (contributia de asigurari sociale de sanatate) - obligatorie atat pentru veniturile din salarii realizate in Romania, cat si din afara Romaniei.

Cat este CAS in 2024?

Conform art. 138 din Codul Fiscal, cotele de contributii de asigurari sociale in 2024 sunt urmatoarele:
  • 25% datorata de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale, potrivit prezentei legi;
  • 4% datorata in cazul conditiilor deosebite de munca, astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora;
  • 8% datorata in cazul conditiilor speciale de munca, astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010, de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora.

CAS pentru angajatii din constructii si agricultura

Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor in baza contractelor individuale de munca incheiate cu angajatori care desfasoara activitati in sectorul constructii , cota contributiei de asigurari sociale se reduce cu punctele procentuale corespunzatoare cotei de contributie la fondul de pensii administrat privat. Prevederea se aplica pana la data de 31 decembrie 2028. 

In 2024 , cotei de contributie la fondul de pensii administrat privat este 4,75%, astfel cota CAS pentru angajatii din constructii si agricultura este de 21,25%.

O alta facilitate fiscala de care beneficiaza angajatii din constructii si agricultura este scutirea de la plata impozitului pentru veniturile din salarii si venituri asimilate salariilor, atata timp cat acestea nu depasesc 10.000 de lei brut pe luna.

CAS pentru programatori IT

Conform prevederilor Codului Fiscal, pentru programatorii, cota contributiei de asigurari sociale prevazuta se reduce, de asemenea, cu punctele procentuale corespunzatoare cotei de contributie la fondul de pensii administrat privat. Prevederea se aplica pana la data de 31 decembrie 2028, la locul unde se afla functia de baza, pentru veniturile brute lunare de pana la 10.000 lei inclusiv, obtinute din salarii si asimilate salariilor realizate de persoana fizica in baza unui contract individual de munca, raport de serviciu, act de delegare sau detasare sau a unui statut special prevazut de lege, dupa caz. 

Partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale.

Astfel, si programatorii beneficiaza de cota redusa de CAS in 2024, si anume de 21.25%.

Cat este CASS in 2024?

Conform art. 156 din Codul Fiscal, cota de contributie de asigurari sociale de sanatate (CASS) in 2024 este de 10% si se datoreaza de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate.

 
Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024 contine informatii cruciale din sfera impozitului pe venit cu impact major la calculul taxelor din 2024.

Lucrarea detaliaza modificarile aduse de OUG nr. 115/2023 si Legea nr. 296/2023 din:
1. Sfera impozitului pe profit;
2. Regimul microintreprinderilor;
3. Impozitul pe venit;
4. Plafoanele de numerar;
5. Contributiile sociale CAS si CASS;
6. Salariile;
7. Gestionarea cheltuielilor si deducerilor fiscale pentru activitatile independente si profesiile liberale (sponsorizari, abonamente, case de marcat, redirectionarea a 3.5% din impozit, pierderi fiscale etc.);
8. Alte modificari semnificative, in materia obligatiilor de conformare fiscala.

Comanda ACUM  Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024!<<<

Studii de caz impozitare pe salarii si contributii sociale 

Iata cateva spete utile privind impozitarea pe salarii si contributiile sociale obligatorii.

Impozitare salarii si contributii sociale pentru salariat detasat

INTREBARE:

O societatea din Romania presteaza servicii pe teritoriul Belgiei, cu salariatii proprii. Salariatii detasati in Belgia, nu detin A1. Cum se fac retinerile pe stat in acest caz, cum se completeaza d112, avand in vedere ca angajatorul plateste contributiile in Belgia? Salariatii beneficiaza de salariu si indemnizatie de detasare neimpozabila in limita a 3 salarii brute dar nu mai mult de 87.5 euro/ zi. 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 10 Iun 2024 

Contributiile sociale si impozitul pe venit au reglementari distincte.
Din punct de vedere al contributiilor sociale, intrucat Belgia este stat membru UE, in relatia cu acest stat sunt aplicabile dispozitiile Regulamentului nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (Text cu relevanta pentru SEE si pentru Elvetia).
 
Conform art.11 alin. (3) lit. a) din acest Regulament, sub rezerva articolelor 12-16:
(a) persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.
 
Astfel, Regulamentul stabileste regula potrivit careia contributiile sociale se datoreaza in statul in care salariatul presteaza activitate.
De la aceasta regula sunt reglementate doua exceptii: detasarea transnationala si pluriactivitatea. Aceste exceptii se stabilesc pe baza de document portabil A1 si in perioada mentionata in acest document (aceasta perioada nu poate fi mai mare de 24 de luni), contributiile sociale se platesc in Romania. Astfel daca nu se obtine documentul portabil A1, contributiile sociale se datoreaza in Belgia in baza art. 11 alin. (3) lit. a) mai sus citat.
Modalitatea de calcul, modalitatea de declarare precum si orice alta conditie referitoare la contributiile sociale sunt reglementate de legislatia din Belgia.

Conform art. 16 din Conventia incheiata intre Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Belgiei pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital:
 
ARTICOLUL 16
Profesii dependente
 
1. Sub rezerva dispozitiilor art. 17, 19, 20 si 21, salariile si alte remuneratii similare, pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate salariata, nu sunt impozabile decat in acest stat, cu conditia ca activitatea sa sa nu fie exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea este exercitata in celalalt stat contractant, remuneratiile primite cu acest titlu sunt impozabile in acest celalalt stat contractant.
 2. Independent de dispozitiile paragrafului 1, remuneratiile pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate salariata exercitata in celalalt stat contractant nu sunt impozabile decat in primul stat contractant, daca:
a) beneficiarul ramane in celalalt stat contractant o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in cursul oricarei perioade de 12 luni;
b) remuneratiile sunt platite de catre o persoana sau in numele unei persoane care angajeaza si care nu este rezident al celuilalt stat; si
c) sarcina remuneratiilor nu este suportata de catre un sediu permanent sau o baza fixa pe care cel care angajeaza le are in celalalt stat.

Daca salariatii raman mai putin de 183 de zile in Belgia, impozitul pe venit se datoreaza in Romania. Angajatorul roman va calcula impozitul pe venit si il va declara in formularul 112 – Salariat detasat fara document portabil A1 daca nu a obtinut documentul portabil A1.

Trebuie sa se cunoasca de la inceput durata sederii salariatilor intr-un an fiscal in Belgia pentru a cunoaste in ce stat se plateste impozitul pe venit.

Daca apreciaza ca salariatii stau mai mult de 183 de zile si revin in tara mai repede, impozitul pe venit va trebui platit in Romania din prima zi de activitate in Belgia. In acest caz, salariatii vor solicita restituirea impozitului pe venit platit in Belgia.
Daca apreciaza ca salariatii stau mai putin de 183 de zile si revin in tara mai tarziu, impozitul pe venit va trebui platit in Belgia din prima zi de detasare in Belgia. In acest caz, salariatii vor  solicita restituirea impozitului pe venit platit in Romania si sa-l plateasca in Belgia.  

Citeste si: Impozitarea tichetelor de masa 2024: cota de impozitare, model calcul salariu

Baza de calcul contributii sociale pentru veniturile din constructii

INTREBARE:
O societate activeaza in domeniul constructiilor. Are un salariat cu 4 ore, cu salariu brut de 3.000 lei. Nu are alt loc de munca. Pentru stabilirea contributiilor sociale (CAS, CASS), care este salariul minim pentru care se calculeaza contributiile? 3.300 lei sau 4.582 lei? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de​ 17 Mar 2024 

Conform art. 135^1 alin. (2) din Codul fiscal:
(2) In situatia in care, prin hotarare a Guvernului sau prin alte acte normative, se utilizeaza, in acelasi an, mai multe valori ale salariului minim brut pe tara, diferentiat in functie de studii, de vechime sau alte criterii prevazute de lege, in aplicarea prevederilor art. 145, 146, 148, 151, 1571, 170, 174 si 180, se ia in calcul valoarea cea mai mica a salariului minim brut pe tara, daca prin lege nu se prevede altfel.

Asadar, in aplicarea articolelor mentionate se ia in calcul valoarea cea mai mica a salariului de baza minim brut pe tara adica 3.000 lei.
 
Conform art. LXXIII din Legea 296/2023:
(5)Prin derogare de la prevederile art. 146 alin. (5^6) si ale art. 168 alin. (61) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile aferente anului 2024, nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare in luna pentru care se aplica prevederile art. 146 alin. (5^6)-(5^9) si ale art. 168 alin. (6^1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se diminueaza cu suma de 200 lei lunar.
 
Prin urmare,  contributiile sociale se platesc la suma de 3.100 lei daca venitul brut este mai mic decat aceasta suma, inclusiv in domeniul constructiilor. In situatia expusa, veniut brut fiind de 3.000 lei, contributiile sociale se calculeaza la 3.100 lei.  

Contributii sociale si declaratii fiscale pentru veniturile salariale din strainatate

INTREBARE:

O persoana fizica din Romania cetatean Roman si rezident fiscal in Romania are incheiat un contract de mancat cu o societate din Austria in baza caruia obtine niste venituri. A primit de la angajatorul din Austria o situatie in baza careia i se retin contributiile si impozitul in Austria.

Ce obligatii are persoana fizica in relatia cu Romania? Cum s-ar declara acest venit in Romania si ce taxe ar trebui achitate aici avand in vedere ca i se retin taxele in Austria? 

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 17 Mar 2024 

Daca activitatea este prestata de persoana fizica pe teritoriul Romaniei, contributiile sociale nu se platesc in Austria ci in Romania. Astfel, daca activitatea este prestata din Romania, angajatorul din Austria procedeaza nelegal platind contributiile sociale in acest stat.

In relatia dintre statele membre UE sunt aplicabile dispozitiile Regulamentului nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (Text cu relevanta pentru SEE si pentru Elvetia).

Conform art. 11 alin. (3) lit. a) din acest Regulament, sub rezerva articolelor 12-16: (a) persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.

Astfel, Regulamentul stabileste regula potrivit careia contributiile sociale se datoreaza in statul in care salariatul presteaza activitate.

De la aceasta regula sunt reglementate doua exceptii: detasarea transnationala si pluriactivitatea. Aceste exceptii se stabilesc pe baza de document portabil A1. In consecinta, in toate situatiile in care nu exista document portabil A1, contributiile sociale se platesc in statul in care se presteaza activitate de salariat.

In ceea ce priveste declaratiile, conform OPANAF 3706 /27 decembrie 2016, referitor la declararea veniturilor platite din strainatate salariatilor care presteaza activitate in Romania, pot exista 2 situatii:

Situatia 1

Angajatorul nerezident incheie cu salariatul un acord prin care salariatul preia obligatia angajatorului de a declara si plati contributiile sociale.

In aceasta situatie, salariatul se va inregistra fiscal prin depunerea formularului 020.

Acordul privind preluarea obligatiei de plata a contributiilor sociale se depune la organul fiscal in copie tradusa in limba romana, certificata de un traducator autorizat:
 
  • fie de angajatorul nerezident in mod direct;
  • fie de salariat odata cu declaratia 020 daca este imputernicit de angajator (in acest caz salariatul trebuie sa prezinte la ANAF si imputernicire din partea angajatorului).

In acest caz in care se incheie acord, salariatul declara impozitul pe venit si contributiile sociale in formularul 112. Salariatul nu mai depune formularul 224.

La incetarea obligatiei de declarare si de plata a contributiilor sociale salariatul are obligatia depunerii declaratiei de mentiuni, pentru eliminarea din vectorul fiscal a obligatiilor declarative privind impozitul pe venitul din salarii si a contributiilor sociale - formularul 020 "Declaratie de inregistrare fiscala/ Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice romane si straine care detin cod numeric personal".

In consecinta, salariatul poate sa plateasca si sa declare contributiile sociale daca:
 
  • a incheiat acord cu angajatorul in acest sens;
  • s-a inregistrat fiscal prin formularul 020 ca platitor de taxe.

In aceasta situatie salariatul preia obligatia de plata a contributiilor sociale de la angajator (prin procedura de mai sus) astfel incat salariatul depune formularul 112 in care declara atat contributiile sociale cat si impozitul pe venit.

Situatia 2

Angajatorul nerezident nu incheie cu salariatul un acord prin care salariatul preia obligatia angajatorului de a declara contributiile sociale.

In acest caz, angajatorul nerezident are obligatia achitarii contributiilor sociale datorate de angajatori, a retinerii si platii contributiilor sociale individuale, precum si a depunerii lunare a formularului 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".

Angajatorul se inregistreaza fiscal direct sau prin imputernicit.

Angajatorii care se inregistreaza prin imputernicit au obligatia desemnarii unui imputernicit potrivit art. 18 din Codul de procedura fiscala, care depune declaratia de inregistrare fiscala la organul fiscal competent, avand completata sectiunea "Categorii de obligatii fiscale de declarare, cu caracter permanent" cu obligatiile declarative privind contributiile sociale.

Angajatorii care se inregistreaza direct depun la organul fiscal central competent formularul (015) "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care nu au sediu permanent in Romania", cod 14.13.01.10.11/n, avand completata sectiunea "Categoriide obligatii fiscale de declarare, cu caracter permanent" cu obligatiile declarative privind contributiile sociale.

In acest caz, salariatul declara doar impozitul pe venit in formularul 224 dupa ce, in prealabil, a depus formularul 020.