Vrei ultimele modificari din Codul Fiscal?
Iti oferim GRATUIT Raportul special "CODUL FISCAL ACTUALIZAT la ZI PDF"!
Vei primi si ultimele noutati din Newsletterul Noul Cod Fiscal
Impozitul pe venit este o componenta cruciala a sistemului fiscal din Romania, avand un impact semnificativ asupra situatiei financiare a contribuabililor si a economiei tarii in ansamblu. In acest articol vom examina in profunzime impozitul pe venit, inclusiv modul de calcul, categoriile de venituri neimpozabile si cele mai recente modificari fiscale cu privire la impozitul pe venit!
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Impozitul pe venit este o taxa care se aplica oricarei persoane fizice rezidente in Romania pe veniturile obtinute din orice sursa, precum si persoanelor straine ce desfasoara activitati economice in Romania. Acestora din urma li se impoziteaza doar veniturile obtinute in Romania.
Conform art 39 din Codul Fiscal, urmatoarele persoane datoreaza plata impozitului pentru veniturile realizate si sunt numite in continuare contribuabili:
Conform legislatiei in vigoare, impozitul pe venit se aplica urmatoarelor categorii de venituri:
a) in cazul persoanelor fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania, veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei;
b) in cazul persoanelor fizice rezidente, altele decat cele prevazute la lit. a), veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care acestea devin rezidenti in Romania;
c) in cazul persoanelor fizice nerezidente,care desfasoara activitate in dependenta prin intermediul unui sediu permanent in Romania, impozitul se aplica venitului net atribuibil sediului permanent;
d) in cazul persoanelor fizice nerezidente,care desfasoara activitate dependenta in Romania, venitului salarial net din aceasta activitate dependenta;
e) in cazul persoanelor fizice nerezidente, care obtin veniturile prevazute la art. 58 lit. d) Cod fiscal venitului determinat conform regulilor prevazute in prezentul titlu, ce corespund categoriei respective de venit.
Conform art.42 din Codul Fiscal, principalele categorii de venituri neimpozabile sunt cele pentru urmatoarele persoane fizice:
Sunt scutite de la plata impozitului pe venit urmatoarele categorii de persoane, daca indeplinesc anumite conditii:
Cota de impozit este de 10% si se aplica asupra venitului impozabil corespunzator fiecarei surse din fiecare categorie pentru determinarea impozitului pe veniturile din:
a) activitati independente;
a1) drepturi de proprietate intelectuala;
b) salarii si asimilate salariilor;
c) cedarea folosintei bunurilor;
d) investitii;
e) pensii;
f) activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
g) premii;
h) alte surse.
Cota de impozit pe venit este de 10% si se aplica:
a. la venitul net, pentru activitatile impuse in sistem real;
Venitul net in sistem real reprezinta diferenta dintre venitul brut incasat si cheltuielile deductibile platite in cursul anului fiscal. Din venitul net se scad pierderile raportate din anii precedenti si contributia sociala datorata si rezulta venitul impozabil.
b. la valoarea normei de venit, pentru activitati independente impuse cu norma de venit.
Pentru activitatile independente impuse cu norma de venit, impozitul de10% se aplica direct la valoarea normei de venit. Aceasta valoare poate fi ajustata in functie de diverse criterii, oferind posibilitatea de a se reflecta mai fidel realitatile afacerii.
Pentru cei care desfasoara mai multe activitati autorizate la ONRC, impozitul se calculeaza aplicand procentul de 10% la valoarea normei devenit sau la normele de venit cumulate.
Norma de venit poate fi corectata in functie de mai multe criterii, permitand aceasta valoare in concordanta cu specificul activitatii desfasurate. Aceasta flexibilitate vizeaza sa raspunda nevoilor individuale si sa ofere o solutie adaptata la diversitatea afacerilor.
Valoarea impozitului de plata se obtine prin aplicarea procentului de impozit de 10% la valoarea normei de venit sau a normelor de venit cumulate, daca sunt mai multe activitati autorizate la ONRC. Norma devenit poate fi corectata in functie de mai multe criterii.
Prin O.U.G. nr. 115/2023, pentru veniturile din activitati independente, redirectionarea unui procent de 3,5% din impozit a fost abrogata. Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente nu mai au posibilitatea de a directiona acest procent catre entitati non-profit sau alte destinatii prevazute de legislatie.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2023 a adus mai multe modificari cu privire la impozitul pe venit. Vi le prezentam mai jos pe cele mai importante:
1. Facilitati fiscale (scutirea de la plata impozitului pe venit ) angajati din domeniile IT, constructii, agricultura si industrie alimentara
O.U.G. nr. 115 clarifica modul in care se aplica scutirea, stabilind ca in cazul in care o persoana fizica realizeaza venituri din salarii pentru o fractie din luna (cum ar fi atunci cand incepe sau incheie un contract de munca in cursul lunii), fiecare angajator va stabili partea din plafonul lunar de 10.000 de lei corespunzatoare acelei perioade.
Fiecare angajator va calcula si va aplica scutirea individual pentru partea din plafonul lunar stabilita pentru perioada in care persoana a fost angajata la respectivul loc de munca.
2. Indemnizatiile de delegare, detasare si transnationale
O.U.G. nr. 115 aduce clarificari la regulile de impunere pentru indemnizatiile de delegare si detasare, inclusiv transnationale. Plafonul aferent valorii a trei salarii de baza corespunzatoare locului de munca ocupat se calculeaza distinct pentru fiecare luna in parte.
Acest aspect este deosebit de important in situatiile in care durata delegarii sau detasarii variaza de la o luna la alta sau cand exista schimbari in cuantumul salariilor de baza.
3. Netaxarea abonamentelor sportive in limita a 100 euro
O alta modificare se refera la facilitatea de netaxare in cazul abonamentelor sportive. Plafonul anual pentru care nu se aplica taxe salariale scadede patru ori, de la 400 de euro la 100 de euro, incepand cu ianuarie 2024.
4. Stimulentul fiscal pentru educatia timpurie
Se introduce un stimulent fiscal pentru educatia timpurie, aplicabil incepand cu 1 ianuarie 2024.
Angajatorii pot suporta/acorda sume de pana la 1.500 de lei lunar pentru fiecare copil al angajatilor plasati in unitati de educatie timpurie, iar aceste sume sunt incluse in cheltuielile sociale cu deductibilitate limitata la calculul impozitului pe profit.
5. Plafonul lunar pentru sume extra neimpozabile
Se stabileste un plafon lunar de 33% pentru diversele sume extra primite de angajati, care nu se impoziteaza. In acest plafon intra sumele pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie, potrivit legii,dar nu mai mult de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil.
6. Modificarile privind cheltuielile de telemunca
Suma de pana la 400 de lei pentru acoperirea cheltuielilor de telemunca nu mai este scutita de taxe salariale incepand cu 1 ianuarie.
7. Extinderea veniturilor asimilate salariilor
Se adauga noi prevederi care definesc veniturile asimilate salariilor, inclusiv sume pentru servicii turistice, contributii la fonduri de pensii facultative, prime de asigurare voluntara de sanatate, servicii medicale sub forma de abonament, contravaloarea abonamentelor pentru unitati de educatie timpurie, diferenta favorabila dintre dobanda preferentiala si dobanda de piata pentru credite si depozite care depasesc anumite limite.
8. Scutirea de CAS pentru Pilonul II pentru anumite categorii de angajati
Se reorganizeaza prevederile privind scutirea de la plata CAS pentru Pilonul II in cazul angajatilor din constructii, sectorul agro-alimentar si alIT-istilor. Angajatorii pot decide sa plateasca procentul integral de CAS si pot reveni ulterior asupra optiunii de plata.
9. Modificari CASS
Indemnizatiile de concedii medicale, pana acum scutite de CASS, vor fi supuse acestui procent de 10%.
Incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2024, noile prevederi fiscale stipuleaza ca tichetele de masa si voucherele de vacanta vor fi subiect de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS).
Incepand cu veniturile aferente anului 2024, se introduce posibilitatea deducerii contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) la determinarea bazei impozabile pentru venituri din activitati independente.
Totodata, se introduce un nou plafon de 60 de salarii minime brute pe tara la care se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS).
10. Cota de impozitare pentru proprietati de peste 2.500.000 lei
Incepand cu 1 ianuarie 2024, pentru persoanele fizice care au in proprietate/proprietate comuna cladiri rezidentiale din Romania, daca valoarea impozabila a cladirii depaseste 2.500.000 lei, se va impune o cota de impozitare de 0,3% asupra diferentei dintre valoarea impozabila a cladirii comunicata de catre organul fiscal local prin decizia de impunere si plafonul de 2.500.000 lei.
11. Impozitarea veniturilor a caror sursa nu a fost identificata
Incepand cu 1 iulie 2024, veniturile a caror sursa nu a fost identificata vor fi supuse impozitului pe venit in cota de 70%, aplicata asupra bazei impozabile ajustate. Prin decizia de impunere, organele fiscale vorstabili cuantumul impozitului si al accesoriilor.