Articole despre Codul Fiscal

Impozitarea salariului in 2024: ce contributii sociale obligatorii datoreziVenituri impozabile 2024: care sunt acestea, cat este cota de impozitare si studii de cazImpozitul pe dividende in 2024: cat este, cum se calculeaza si cine il platesteAjustare TVA: ce este, care este procedura si studii de cazNorma de venit 2024: ce PFA-uri se incadreaza si ce reguli de impozitare se aplicaExigibilitate TVA: ce inseamna, cum se stabileste, intrebari frecvente si studii de cazImpozitul pe venitul din transferul proprietatilor imobiliare: tot ce trebuie stii Plafon TVA: Ghid pentru firme platitoare de TVAImpozitarea tichetelor de masa 2024: cota de impozitare, model calcul salariuImpozitare jocuri de noroc: Ghid complet privind veniturile din pariuri sportive, loto si alte jocuriRecuperarea pierderii fiscale in 2024: cum functioneaza si cum se calculeaza, cu exemple practiceVenituri neimpozabile: prevederile Codului Fiscal, exempleCheltuieli de protocol in afaceri: importanta, reglementari si practici eficienteObligativitate e-Factura: cine foloseste, cum se emite, intrebari si raspunsuriCotele de TVA in 2024: ce bunuri si servicii au cote reduseTaxarea inversa TVA: ce este, cand se aplica, studii de cazCheltuielile nedeductibile: ce sunt, regim fiscal, exempleDosarul fiscal: ce contine si cum obtii accesul la informatiile din dosarFactura fiscala: ce este, ce trebuie sa contina si model completat​Codul fiscal scutiri taxe si impozite locale: tot ce trebuie sa stiiCod de identificare fiscala: ce este CIF si de ce este necesarCertificat de inregistrare fiscala: ce este, cum il obtii si ce faci daca l-ai pierdutTVA la incasare: ce inseamna, conditii de eligibilitate, studii de cazVenituri din activitati independente: obligatii fiscale si studii de cazImpozit pe venit din alte surse: cota de impozitare, studii de cazCheltuielile deductibile: reglementari fiscale si sfaturi de la specialisti Impozit la vanzarea imobilului: Ghid practic pentru decizii informateImpozit pe venit: tot ce trebuie sa stiiImpozitul pe profit: mod de calcul, venituri neimpozabile si scutiri de impozitDeducerea personala: tot ce trebuie sa stiiMicrointreprindere: definitie, numar angajati si calcul impozit

Impozit pe venit din alte surse: cota de impozitare, studii de caz

In esenta, impozitul pe venitul din alte surse se refera la impozitul pe venituri care nu sunt salarii sau alte forme de venituri clasice. Afla ce venituri se incadreaza in categoria "alte surse", care este cota de impozitare pentru aceste venituri si vezi cateva spete relevante, cu intrebari concrete si sfaturi de la specialisti!

Ce inseamna impozit pe venit din alte surse?

Venituri din alte surse sunt orice venituri identificate ca fiind impozabile, care nu se incadreaza in categoriile urmatoare: venituri din activitati independente, din salarii si asimilate salariilor, din cedarea folosintei bunurilor, din investitii , pensii, activitati agricole, silvicultura si piscicultura, venituri din premii si din jocuri de noroc si venituri din transferul proprietatilor imobiliare.

Conform art. 114 din Codul Fiscal, in categoria veniturilor din alte surse sunt incluse, printre altele, veniturile din:

  • Venituri sub forma diferentelor de pret pentru anumite bunuri, servicii si alte drepturi primite de pensionari sau fosti salariati conform contractului de munca sau legilor speciale.
  • Castiguri primite de la societatile de asigurari in urma contractului de asigurare.
  • Prime de asigurari suportate de o persoana fizica independenta sau de alte entitati, in cadrul unei activitati pentru o persoana fizica in legatura cu care suportatorul nu are o relatie generatoare de venituridin salarii.
  • Venituri primite de persoanele fizice din activitatea de arbitraj comercial.
  • Venituri din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestaride servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati agricole, silvicultura si piscicultura.
  • Bunurile si/sau serviciile primite de un participant la o persoana juridica, acordate/furnizate de catre persoana juridica in folosul personal al acestuia.
  • Suma platita unui participant la o persoana juridica pentru bunurile sau serviciile achizitionate de la acesta, peste pretul pietei.
  • Venituri din transferul de moneda virtuala.

Cota impozit venituri din alte surse

Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut pentru veniturile prevazute la art. 114, cu exceptia veniturilor prevazute la art. 114 alin. (2) lit. l).

Fac exceptie de la prevederile alin. (1) contribuabilii care obtin veniuri din activitatile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. g), care fac dovada inregistrarii fiscale pentru activitatea respectiva, potrivit legislatiei in materie, prin depunerea declaratiei pe propria raspundere, la platitorii devenituri, la momentul platii veniturilor.

Orice venituri constatate de organele fiscale, in conditiile Codului de procedura fiscala, a caror sursa nu a fost identificata, se impun cu o cota de 70% aplicata asupra bazei impozabile ajustate. Prin decizia de impunere organele fiscale vor stabili cuantumul impozitului si al accesoriilor.

Cand se achita impozitul pe venit din alte surse?

Impozitul retinut pe venitul obtinut din alte surse se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Contribuabilii care realizeaza venituri din alte surse identificate ca fiind impozabile, altele decat cele prevazute la art. 115 alin. (1), precum si cele prevazute la art. 114 alin. (2) lit. l) au obligatia de a depune declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai, inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.

Spete utile impozit pe venit din alte surse

Gasiti mai jos cateva intrebari pe situatii concrete provind impozitul pe veniturile din alte surse si raspunsurie oferite de specialistii de la portalcontabilitate.ro!

Venituri din alte surse MLM

INTREBARE:

MLM (Multi Level Marketing) pe persoana fizica neautorizata (cu vanzare de produse naturiste):

1. Cum/Cat (procentual) se percepe impozit pe venit/profit?

2. Unde anume se completeaza in D212?

3. Este vreo legatura cu incasarile primite de la firma de curierat?

4. Se poate depune declaratia D212 si pentru anul 2022 (de cand a inceput aceasta activitate)?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 28 Feb 2024

In opinia mea, veniturile obtinute dintr-un MLM se incadreaza la venituri din alte surse conform art. 114 alin. (2) lit. g) si a Normelor de aplicare ale acestuia.

(2) In aceasta categorie se includ, insa nu sunt limitate, urmatoarele venituri:
g) veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente si cap. VII - Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;

Norme de aplicare:
(2) In veniturile din activitatile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul Fiscal sunt cuprinse veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, din drepturi de proprietate intelectuala, precum si venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II Venituri din activitati independente si cap. VII Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura din titlul IV al Codului Fiscal.

Potrivit art. 116 dinCodul Fiscal :
(1) Contribuabilii care realizeaza venituri din alte surse identificate ca fiind impozabile, altele decat cele prevazute la art. 115 alin. (1), precum si cele prevazute la art. 114 alin. (2) lit. l) au obligatia de a depune declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai, inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.

(2) Impozitul pe venit datorat se calculeaza de catre contribuabil, pe baza declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prin aplicarea cotei de 10% asupra:
a) venitului brut, in cazul veniturilor din alte surse pentru care contribuabilii au obligatia depunerii declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, altele decat cele prevazute la art. 114 alin. (2) lit. l);

Conform art. 155 alin. (1) lit. h), respectiv art. 170 si 174 ind. 1 din Codul Fiscal:

ART. 155 - Categorii de venituri supuse contributiei de asigurari sociale de sanatate
(1) Contribuabilii la sistemul de asigurari sociale de sanatate, prevazuti la art. 153 alin. (1) lit. a) - d), datoreaza, dupa caz, contributia de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din Romania si din afara Romaniei, cu respectarea legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, pentru care exista obligatia declararii in Romania, realizate din urmatoarele categorii de venituri:
h)venituri din alte surse, definite conform art. 114.

ART. 170 -Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h)
(2) Persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la o baza de calcul stabilita potrivit alin. (5), daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.

(3) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), dupa cum urmeaza:
f)venitul brut si/sau venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114-116.

(4) La incadrarea in plafonul prevazut la alin. (3) nu se iau in calcul veniturile neimpozabile, prevazute la art. 93 si 105.

(5) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) o reprezinta:
a)nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b)nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c)nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.

 
Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024 contine informatii cruciale din sfera impozitului pe venit cu impact major la calculul taxelor din 2024.

Lucrarea detaliaza modificarile aduse de OUG nr. 115/2023 si Legea nr. 296/2023 din:
1. Sfera impozitului pe profit;
2. Regimul microintreprinderilor;
3. Impozitul pe venit;
4. Plafoanele de numerar;
5. Contributiile sociale CAS si CASS;
6. Salariile;
7. Gestionarea cheltuielilor si deducerilor fiscale pentru activitatile independente si profesiile liberale (sponsorizari, abonamente, case de marcat, redirectionarea a 3.5% din impozit, pierderi fiscale etc.);
8. Alte modificari semnificative, in materia obligatiilor de conformare fiscala.

Comanda ACUM  Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024!<<<

 

ART. 1741 - Stabilirea, declararea si plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h)

(3) Persoanele fizice care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), cu exceptia celor pentru care platitorii de venituri prevazuti la alin. (2) stabilesc si declara contributia, depun declaratia prevazuta la art. 120 pana la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia.)

Asadar, pentru veniturile din alte surse incasate in anul 2023 veti depune pana la data de 25 mai 2024 Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile la asigurarile sociale de sanatate datorate.

Impozitul datorat este in cota de 10% din venitul brut.

CASS se calculeaza in cota de 10% asupra:
- nivelului a 6 salarii minime brute pe tara in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
- nivelului a 12 salarii minime brute pe tara in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 salarii minime brute pe tara;
- nivelului a 24 salarii minime brute pe tara in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.
In prezent salariul minim brut pe tara este 3300 lei.

In ceea ce priveste sumele incasate de la curierat, daca sunt legate de aceasta activitate, intra in calculul veniturilor brute realizate din alte surse, respectiv activitatea de MLM.

Termenul pentru depunerea declaratiei unice pe anul 2022 a fost 25 mai 2023. Pentru depunerea cu intarziere a declaratiei unice, ANAF poate stabili amenzi cuprinse intr 50 si 500 lei.

Baza legala: art. 336 Codul de procedura fiscala

In cazul persoanelor fizice nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de venit, precum si a declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50 lei la 500 lei.

Venituri din alte surse. Contributia de asigurari sociale de sanatate

INTREBARE: 

O societate comerciala avand ca obiect de activitate studiul pietei desfasoara campanii de marketing pentru diversi clienti. Repondentii, persoanele care raspund la chestionarele aplicate de societate sunt remunerate cu vouchere Emag sau in bani conform art. 114 alin. 2 lit. g veniturile din alte surse. Din venitul brut se retine la sursa un impozit de 10%.

Va rugam sa ne precizati daca incepand cu 01.01.2024 pentru aceste sume se datoreaza CASS prin retinere la sursa. Pentru veniturile din alte surse, persoana fizica datoreaza CASS 10%, daca valoarea veniturilor obtinute intr-un an depasesc echivalentul a 6 salarii minime pe economie.

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 28 Feb 2024

Remuneratiile primite de respondentii la chestionare in cadrul actiunilor de cercetare a pietei reprezinta pentru acestia venituri din alte surse, indiferent de forma in care sunt acordate.

Conform prevederilor art. 114 din Codul fiscal:
(1) Venituri din alte surse sunt orice venituri identificate ca fiind impozabile, care nu se incadreaza in categoriile prevazute la art. 61 lit. a)-h), altele decat veniturile neimpozabile in conformitate cu prezentul titlu.

(2) In aceasta categorie se includ, insa nu sunt limitate, urmatoarele venituri:
g) veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente si cap. VII - Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura.

Pentru veniturile din alte surse, contributia de asigurari de sanatate se calculeaza si se declara si in anul 2024 de catre persoanele fizice care realizeaza veniturile prin depunerea declaratiei unice, daca este cazul, cu deosebirea ca in calculul plafoanelor de 6, 12 si 24 de salarii minime nu mai intra veniturile din activitati independente prevazute la art 155 alin (1) lit. b), pentu care CASS datorata se stabileste separat.

Potrivit art. 170 din Codul Fiscal,
(2) Persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la o baza de calcul stabilita potrivit alin. (5), daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.

(5) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) o reprezinta:
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.

Persoanele fizice care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), cu exceptia celor pentru care platitorii de venituri stabilesc si declara contributia, depun declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pana la termenul de 25 mai inclusiv al anului urmator celui pentru care se stabileste contributia datorata, daca realizeaza venituri peste plafoanul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul realizarii veniturilor.

Veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) sunt urmatoarele:
c) venituri din drepturi de proprietate intelectuala
d) venituri din asocierea cu o persoana juridica,
e) venituri din cedarea folosintei bunurilor,
f) venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura,g) venituri din investitii,
h) venituri din alte surse.

Incepand cu 01 ianuarie 2024, persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor datoreaza CASS, prin retinere la sursa, si pentru tichetele de masa, voucherele de vacanta, tichetele de cresa si tichetele culturale, acordate potrivit legii.

Conform art 157 alin (1) din Codul Fiscal, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, in tara si in strainatate, o reprezinta castigul brut care include:
t) valoarea nominala a tichetelor cadou, a tichetelor de masa si a voucherelor de vacanta, acordate de angajatori, potrivit legii, prevazute la art. 76 alin. (3) lit. h);

Art 76
(3) Avantajele, in bani sau in natura, primite in legatura cu o activitate mentionata la alin. (1) si (2), precum si cele primite de la terti ca urmare a unei relatii contractuale intre parti, cu exceptia celor prevazute la alin. (4), includ, insa nu sunt limitate la:
h) bilete de valoare sub forma tichetelor cadou acordate potrivit legii, cu exceptia destinatiilor si limitelor prevazute la alin. (4) lit. a), tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor de cresa si tichetelor culturale, acordate potrivit legii.

(4) Urmatoarele venituri nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:
a) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru dispozitive medicale, ajutoarele pentru nastere/adoptie, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, veniturile reprezentand cadouri in bani si/sau in natura, inclusiv tichete cadou, oferite salariatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern.

In cazul cadourilor in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, veniturile sunt neimpozabile, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos, nu depaseste 300 lei:
(i) cadouri oferite angajatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase;
(ii) cadouri oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie;
(iii) cadouri oferite angajatilor in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.

Conform art. 15 alin (1) si (2) din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, este interzisa acordarea de tichete cadou altor categorii de beneficiari decat angajatilor proprii pentru cheltuielile sociale.

In cazul prezentat, se considera ca voucherele eMag acordate respondentilor la chestionare reprezinta o remuneratie pentru timpul alocat de acestia la completarea chestionarelor, sub forma unor cupoane valorice, si nu bilete de valoare sub forma tichetelor cadou care, potrivit legii, se pot acorda doar angajatilor proprii.

Cupoane valorice sunt definite ca instrumente care presupun obligatia de a fi acceptate drept pret partial/integral pentru livrari de bunuri/prestari de servicii, si care indica fie in continutul acestora, fie in documentatia aferenta, bunurile/serviciile ce urmeaza a fi livrate/prestate sau identitatea potentialilor furnizori/prestatori.

Platitorul de venituri din alte surse nu retine CASS la sursa, indiferent de forma in care sunt platite aceste venituri (bani sau cupoane valorice).

Pentru stabilirea impozitului pe venit datorat prin retinere la sursa, se va avea in vedere ca valoarea cuponului/voucherului acordat reprezinta venitul net al persoanei fizice.